Zvyšte svou konverzi a spokojenost zákazníků díky službě Večer objednáno, zítra dodáno.
E-shopy, které jen přeprodávají standardizované výrobky, budou nejvíce ohroženou skupinu, předpovídá Libor Hudeček, šéf jedné z největších tuzemských firem zaměřených na logistiku v sektoru e-commerce Mailstep. Poté, co loni ve společnosti získal 70procentní podíl šéf PPF Jiří Šmejc, bude Mailstep expandovat do Itálie. V Evropě se tak časem střetne také se americkým startupem Shipmonk Jana Bednáře, který na starý kontinent brzy vstoupí.
Váš byznys je pevně navázán na e-commerce. Jaká je teď situace na trhu?
Trh zažil v prvním a na začátku druhého kvartálu výrazný propad, my rosteme i přes tento obecný trend na trhu. Máme ale pár zákazníků, kterým se daří méně. Nejde v tom vyčíst vzorec, ale zejména od balíkových přepravců slýcháme, že v březnu a dubnu e-commerce značně spadl, nyní se to začíná zlepšovat. E-shopy měly vysoká očekávání v oblasti prodejů, které byly nakopnuté koronavirem, nakonec ale byly výrazně nižší. K nižším prodejům se přidaly vyšší zásoby, některým e-shopům se tak snížila obrátkovost, kvůli tomu mělo dost z nich problémy s cashflow, musejí kvůli tomu vyprodávat se slevami. Do toho přišlo zdražování. A dávat slevy, když vám rostou náklady, je docela problém.
Mluvil jste o problémech s cashflow některých e-shopů, ukázalo se to například u Dedolesu nebo Footshopu. Dojde ke krachům?
Určitě dojde ke konsolidaci slabších hráčů, ekonomická situace to zrychlí. Ale pro fulfilment (kompletní proces od poptávky v místě prodeje až po dodání produktu zákazníkovi - pozn. red.) je to zajímavá příležitost, jak zbavit e-shopy investic a fixních nákladů. Díky nám si nemusí pronajímat celou halu, ani investovat do logistických technologií a vybavení.
Evidujete tedy zvýšený zájem?
Přichází k nám nyní hodně zákazníků, zájem je průběžně dobrý. Navýšili jsme o dvojnásobek kapacity i rychlost expedice. A vidíme i konsolidaci, kdy někteří naši velcí zákazníci kupují menší hráče.
Takže na trhu je příležitost pro velké hráče, kteří mohou pohltit menší konkurenci?
Ano, máme dva nebo tři zákazníky, kteří v poslední době koupili svou konkurenci. Pro nás je to zase nějaká forma růstu. Obecně rizikový segment jsou e-shopy, které dělají nákup, prodej a jsou malí. Pokud někdo přeprodává standardizované produkty a nemá výtlak, tak může mít problém. Nebude úspěšný ani na online tržištích, kde zapadne mezi ostatními tisíci prodejců stejného zboží a bude muset soutěžit jen cenou. Ti s vlastními nebo unikátními produkty, případně silnými brandy a dobrou zákaznickou zkušeností z logistiky budou dlouhodobě úspěšní a budou růst. U nás takovými brandy jsou třeba Fabini nebo Kofola. Nákupci a prodejci budou pod obrovským tlakem online tržišť.
Zmiňujete online tržiště. Česko je v tomto ohledu pozadu, prodá se na nich třikrát méně zboží než v Německu. Proč?
Nevím, jestli je to tím, že ten čas teprve přijde, nebo tím, že máme mnoho silných lokálních e-shopů. Historicky je česká e-commerce velmi silná a vstup online tržišť není tak snadný a rychlý, protože naráží na konkurenci tradičních e-shopů. Některé tu působí, ale není to tak rychlé jako na Západě, tam udělali větší hráči jako Amazon ofenzivu mnohem dříve a nedovolili domácí e-commerce scéně se tak etablovat. Je to hodně vidět i v tom, že jsou české e-shopy exportně silné, což rozhodně neplatí o všech zemích.
Jaký pro vás byl loňský rok z hlediska čísel?
Jako celá firma jsme obratově rostli o 60 procent, e-commerce nám rostl o 90 procent. Celkový roční obrat byl 460 milionů, EBITDA byla 47 milionů. Letos plánujeme zhruba 65procentní růst, zisk budeme investovat do rozvoje. Příští rok tedy plánujeme obrat kolem 750 milionů a expanzi do zahraničí.
Do jaké země chcete expandovat?
Do Itálie, kde budujeme firmu „na zelené louce“, sklad si budeme pronajímat. To nám dává možnost rychlého růstu a být flexibilní, předpokládáme velký růst a potřebu větších kapacit. Začínáme se sedmi tisíci metrech čtverečních.
V Česku máte kolik?
Asi 40 tisíc a rozšiřujeme na téměř 50 tisíc metrů.
Takže začínáte zlehka?
Ano. Stejně jako před pár lety v Česku budeme tamní trh edukovat o tom, co je to fulfilment. Že je to moderní a smysluplný byznys, který má pro klienty vysokou přidanou hodnotu.
Proč zrovna Itálie?
Itálii věříme, zejména vnitřnímu trhu, je to silná země s rozvinutým e-commerce sektorem. Jsme dostatečně velká firma na to, abychom otevřeli pobočku, která možná bude jednou větší než ta česká. Máme také v Itálii byznysové vazby, díky tomu můžeme udělat první kroky jednodušeji. Nechceme a nepotřebujeme pokrýt každou zemi, to není naše strategie. Díváme se na Evropu jako celek. Třeba Německo, které se nám geograficky nabízí, dokážeme obsloužit z Česka. U Itálie to tak není, to je jiný příběh. Naše strategie je udělat evropskou síť a pak se rozvinout z Evropy.
Na kolik vás expanze vyjde?
V prvních měsících počítáme se statisíci eur a návratností do roku a půl až do dvou let. Je to ale do velké míry objevování, fulfilment v Itálii je ještě mnohem méně známý než v Česku, budeme muset dělat osvětu.
Mailstep má vizi být lídrem v Evropě, nicméně do Evropy se chystá i Shipmonk Jana Bednáře nebo další společnost Byrd, která na tento krok získala investici 56 milionů dolarů. Obaváte se této konkurence?
Neobáváme. Byrd funguje trochu jinak, mají franšízový model, je to spíše dodavatel systémů pro lokální partnery, my děláme all-in systém. Shipmonk je velký hráč, v Česku je hodně známý díky příběhu Honzy Bednáře, ale neobáváme se ho. Je to výzva, ale konkurence bude posouvat trh.
Není vaše konkurence lépe kapitálově zajištěná?
Naše kapitálová síla je po vstupu Emma Capital Jiřího Šmejce poměrně velká. Nechceme jít cestou, že rozhodíme miliony a budeme čekat, co se stane. Chceme růst rychle, ale chytře a řízeně. Nechceme dělat zásadní riskantní kroky do neznáma. Kapitálového srovnání se nebojím, důležité je investice směřovat do správných oblastí, za které považuji zejména technologický vývoj. Emma Capital má v plánu výrazně více investovat do e-commerce. Celá infrastruktura e-commerce je jedna z jejich hlavních priorit. Dřív nebo později budeme schopni výrazně lépe spolupracovat jako skupina.
Firmy, do kterých investovala Emma Capital, jsou spíše na Balkáně nebo v Řecku. Proč jste se nevydali tam?
BoxNow bude z Řecka expandovat do Bulharska a Chorvatska, Bazaar je v Chorvatsku. I v Mailstepu se díváme, jak náš růst v této části Evropy nastartovat, ať už akvizicí někoho dalšího nebo nějakého technologického celku, v tom máme oči otevřené.
Proč jste se nerozhodli využít spolupráce s ostatními projekty Emma Capital?
Je to na začátku. Chceme, aby firmy z Emma Capital byly samonosné a synergie, která vyplynou, byly spíše něco navíc. Každá z firem by měla mít dostatečně silný byznys model a ekonomiku tak, aby mohla fungovat sama. Sdílíme ale know-how a diskutujeme o vývoji na trhu. Ani do budoucna do toho nebudeme tlačit, ale budeme spolupracovat tam, kde to dává smysl.
Ovlivnil vás nějak vstup Jiřího Šmejce do PPF?
Nemyslím si, máme jasně dohodnutou dlouhodobou strategii i priority, na nás to tak žádný reálný dopad nemá.
Expandujete do Itálie, budete investovat i do kapacit v Česku?
Investice v Itálii je relativně malá a průběžná, v Česku ale investujeme letos zhruba 160 milionů korun, z toho 50 milionů do rozvoje IT, zbylé investice jdou na rozšíření kapacit a automatizace. V hardware automatizaci jsme ale rezervovanější. Požadavky trhu, struktura zákazníků a zboží se velmi rychle mění, nechceme, aby přílišná automatizace do budoucna byla na úkor flexibility vůči našim zákazníkům
Dříve jste také mluvili o tom, že provedete akvizice. Jak jste na tom v tomto ohledu?
Ty procesy běží a bavíme se spoustou firem, ale nic víc říct nemohu.
Hledáte cíle akvizic v Česku, nebo v zahraničí?
Díváme se primárně do zahraničí.
A jedná se tedy o akvizice konkurence?
Díváme se do celého oboru, jsou tu firmy, které mají dobré technologické řešení a my věříme, že se nám díky nim povede zrychlit. Díváme se tedy zejména na technologické řešení
Chcete se i vy zbavit
starostí s logistikou?