RAMPA: Marketing a Snapchat – v čem je jeho kouzlo

Dneska se mě při ranním kafi na rampě šéf zeptal, proč pořád koukám na mobil. Znáte to – stará škola s horizontem na Facebooku a Twitteru. Tak jsem mu vysvětlil, že vývoj jde pořád dál, a jako markeťák musím svištět s ním. V poslední době proto trochu ujíždím na Snapchatu, a jestli vás zajímají moje dojmy, tak tady jsou.

Zkuste si představit, že je vám sedmnáct. Jdete ulicí, lovíte Pokémony a tak nějak přehlédnete čerstvý beton na chodníku před vámi. Šlápnete do něj a první, co vás napadne, samozřejmě není očistit si botu, ale sdílet tu krešku s přáteli. Vzhledem k situaci se ale moc nehodí, aby tu parádu viděl úplně každý (třeba rodiče, kteří vám boty koupili). Postovat to na Facebook nebo Instagram proto není nejlepší nápad.

Díky Snapchatu ale můžete pobavit kamarády bez obav, že by to doma mělo nějaké následky (samozřejmě, pokud se vám tu botu podaří vyčistit).
Jednoduše se vyfotíte, připíšete nějaký vtipný betonový komentář nebo fotku proženete jedním z mnoha filtrů a odešlete. A protože na Snapchatu nejde uživatele vyhledávat podle jména, váš snap uvidí jen ti, kteří znají vaši přezdívku (což rodiče většinou nejsou).

Druhou zajímavostí je, že příspěvky nejde mezi uživateli sdílet, takže vaši betonovou chvilku uvidí opravdu jen ten, komu ji sami pošlete. Pak se snap automaticky smaže.

Při snapování jde prostě o chvilkové sdílení fotek a videí, které po shlédnutí zmizí ve virtuálním nebi (tedy tak to tvrdí autoři Snapchatu, já bych to spíš viděl na nějaké zastrčené uložiště). Zdá se vám to povrchní a zbytečné? Jasně, a právě proto je to tak populární a Snapchat je nejrychleji se rozvíjející sociální sítí na světě.

Asi je zřejmé, že Snapchat frčí zejména mezi mladými. Přestože vznikl teprve v roce 2011, má dnes přes 100 milionů uživatelů s průměrným věkem 24 let (pro srovnání – průměrnému uživateli Facebooku je 50). Ale vzpomeňte si – u Facebooku to bylo ze začátku úplně stejné a dneska po večerech „lajkuje“ fotky svých vnoučat nejeden senior.

V České republice má Snapchat už přes 300 000 uživatelů a snapuje celá třetina z věkové skupiny 15–24 let. Takže jestli váš byznys stojí na zájmu teenagerů a mladých do 30 let, a obchodujete třeba s teniskami, je podle mě nejvyšší čas založit si na Snapchatu profil.